Light
Dark

Dosarul de urmărire penală electronic în statele din Europa. Când adoptă și România această soluție?

Începând cu data de 14 noiembrie 2022, Parchetul de pe lângă Tribunalul din Santa Maria Capua Vetere, Italia, a anunțat începerea programului experimental de acces online la documentele dosarului penal, funcție deja activă la nivelul tuturor parchetelor, care permite avocaților penaliști consultarea actelor întocmite în cursul urmăririi penale prin intermediul Portalului de Servicii Telematice (PST).
dosar penal

Cum se realizează accesul la dosarul electronic în Italia?

Pentru a accesa documentele stocate în serverul online (PDP), avocatul trebuie să formuleze în prealabil în cadrul acestei platforme o cerere de acces la documente, semnată digital și în format de tip PDF. Această cerere este înaintată în mod automat unui grefier care verifică atât o serie de aspecte tehnice, cât și unele de natură legală, precum datele de identificare ale avocatului, codul fiscal al acestuia, starea dosarului, starea fișierelor.

În urma verificării acestor cerințe, dacă grefierul autorizează cererea solicitantului, acesta primește în mod automat din partea platformei PDP un mail care conține link-ul pentru accesarea dosarului, cât și parola necesară pentru vizualizarea documentelor, cu mențiunea că documentele vor fi disponibile pentru vizualizare pentru o perioadă de trei zile.

Această inițiativă a fost bine primită de avocații penaliști italieni care consideră că în acest mod, activitatea acestora este facilitată, reprezentând un factor care contribuie la maximizarea calității serviciilor prestate. Privită dintr-o altă perspectivă, această inițiativă poate contribui într-un mod determinant la optimizarea resurselor, la asigurarea unui drept la apărare efectiv cât și la eficientizarea justiției în sens larg. Dincolo de drepturile persoanelor implicate în procedurile penale, facilitarea schimbului de informații și documente are drept consecință o mai bună administrare a justiției și contribuie la dezvoltarea actului de justiție în sens larg.

Alte proceduri în care s-ar putea implementa dosarul electronic. Sistemul de gestionare a cazurilor Parchetului European

În mod similar, în contextul discuțiilor privind digitalizarea justiției, la nivelul EPPO există un sistem de gestionare a cazurilor, CASE MANAGEMENT SYSTEM (CMS), care are scopul de a sprijini gestionarea investigațiilor și a urmăririlor penale desfășurate de EPPO, reprezentând principalul mecanism care permite atât procurorilor, cât și avocaților să își desfășoare activitățile într-un mod cât mai eficace. Chiar dacă acest sistem a fost gândit pentru a facilita comunicarea între structurile EPPO (dat fiind fluxul vast de informatii interne, necesitatea corelării informațiilor și a extragerii datelor), accesul la CSM este permis inclusiv părților și apărătorilor acestora.

Situația din România

În ciuda faptului că până în prezent digitalizarea dosarului penal a fost privită strict ca un concept care urma să capete contur în viitorul îndepărtat, odată cu implementarea CMS-ului în cadrul EPPO, dar mai ales a programului experimental desfășurat în Italia, nu rămâne decât  să analizăm oportunitatea implementării unui sistem similar și la nivelul parchetelor din România. În prezent, putem discuta despre o îmbunătățire a calității actului de justiție în România prin implementarea aplicațiilor TDS (Trimitere Document Securizat) și Dosar Electronic, care permit accesul părților și reprezentanților legali sau convenționali la dosarul electronic pe baza unei adrese de email și a numărului de telefon mobil. Printre beneficiile acestor platforme se numără comunicarea citațiilor, hotărârilor și a celorlalte acte de procedura în format electronic, fără a fi necesară o cerere prealabilă în acest sens, micșorându-se astfel timpul necesar soluționării unui dosar.

Impedimente aparente în implementarea unui sistem de consultare online a dosarelor

Un impediment ipotetic pentru implementarea unei platforme similare și pentru stocarea documentelor sau actelor care privesc activitățile desfășurate în cursul urmăririi penale îl reprezintă caracterul nepublic al urmăririi penale. Adoptarea unui astfel de sistem, poate conduce la apariția unui cadru care să favorizeze scurgerea de informații. Totuși, nu este de neglijat faptul că progresul tehnologic permite implementarea unor sisteme de tip tracking care să marcheze întregul traseu istoric al unui document. În egală măsură, pentru prevenirea scurgerii de informații, se pot imprima și mărci transparente în documentele accesate, pentru a putea fi identificate cu ușurință persoana, ora și data la care a fost accesat documentul.

În altă ordine de idei, măsurile de siguranță care au fost implementate odată cu adoptarea platformei Dosar Electronic, dublate de alte măsuri de siguranță, precum sistemele de tip tracking (întâlnite cel mai frecvent în cadrul tranzacțiilor în tehnologia blockchain), watermark, screen-shield, ar permite exploatarea dosarelor de urmărire penală de la distanță, într-un cadru securizat. Astfel de sisteme de protecție care previn scurgerea de informații sunt folosite în țări precum Germania sau Elveția în diverse domenii precum cel al registrelor drepturilor de proprietate.

Avantajele sistemelor de consultare online a dosarelor

Implementarea unui sistem care să permită consultarea actelor încheiate în faza de de urmărire penală prezintă o serie de avantaje atât pentru subiecții procesuali, cât și pentru organele judiciare. Unul dintre cele mai importante aspecte în acest sens, este reprezentat chiar de dreptul la apărare. Implementarea unui sistem care să permită avocatului suspectului sau inculpatului accesarea într-un timp cât mai scurt a actelor de urmărire penală, facilitează în mod univoc modul și calitatea apărarii pe care acesta o poate pregăti.

Din perspectiva organelor judiciare, deținerea unui dosar în format electronic ar facilita atât comunicarea inter-instituțională, cât și cea intra-instituțională. În concret, în situația unei disjungeri, reuniri, înaintări a dosarului către alt parchet, gestionarea unui dosar de urmărire penală ar fi mult mai  eficientă. Mai mult, prin înaintarea actelor de procedură în format electronic, s-ar putea asigura o comunicare mult mai promptă. Din această perspectivă, digitalizarea dosarelor de urmărire penală rezolvă o problemă logistică des întanlită în sistemul judiciar din România. De cele mai multe ori gestionarea documentelor în format fizic necesită mult timp, fapt care contribuie în mod indirect la prelungirea duratei procesului penal.

Tot din punct de vedere logistic, implementarea unui astfel de sistem ar reduce costurile necesare imprimării sau copierii documentelor. Dat fiind faptul că există rechizitorii care însumează un număr foarte mare de volume, acestea implică anumite costuri pentru gestionare. Acesta este și unul dintre motivele pentru care s-a implementat Portalul de Servicii Telematice (PST) în Italia.

În plus, ca perspectivă de viitor, putem antama modul în care vor opera și alte instituții procesuale precum prescripția. Nu de puține ori, în practica judiciară au existat probleme cu identificarea momentului în care termenul de prescripție a fost întrerupt sau suspendat. Un astfel de sistem ar rezolva pe lângă aceste probleme legate de prescripție și alte incidente referitoare la momentul începerii curgerii termenelor procedurale sau momentul la care anumite acte de procedură sunt considerate comunicate.

Perspective

Demersul inițiat în această direcție de către autoritățile italiene trebuie să reprezinte un punct de reper atât pentru România, cât și pentru celelalte state membre ale Uniunii Europene. Digitalizarea în întregime a sistemului judiciar prezintă avantaje atât pentru justițiabili și organele judiciare, cât și pentru calitatea actului de justiție în sine. Progresul tehnologic din ultimii ani deschide perspective de viitor care prind rădăcini pe continentul european. Pașii făcuți în acest sens de alte țări din Uniunea Europeană, cât și de Parchetul European în folosirea unor sisteme operaționale digitale de la distanță, trebuie să încurajeze autoritățile din România să inițieze demersurile necesare pentru pregătirea unui cadru legislativ optim care să permită implementarea unui sistem de consultare a dosarului electronic și pentru actele efectuate în cursul urmăririi penale.

Distribuie:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Aplică pentru a publica

Dacă vrei să susții excelența în dreptul penal și în același timp vrei să diseminezi informații interesante și originale din domeniul dreptului penal, nu ezita să ne contactezi pentru a publica pe această platformă.

Scrie un mesaj

Informații de contact

Scrie un mesaj

Ultimele Articole